מד צעדים

מומחי הבריאות בארץ ובחו"ל ממליצים כיום על הליכה של 10,000 צעדים מדי יום, למי שמעוניין לטפח את כושרו  ובריאות.
מחקר שנערך באוניברסיטת וויסקונסין בארה``ב, בחן את השפעת צעידה של 10,000 צעדים ביום על בריאותן של 18 נשים שסבלו ממשקל יתר ולא עסקו בפעילות גופנית כלשהי בשנים האחרונות.
המשתתפות קיבלו מד צעדים (פדומטר) והתבקשו ללכת עשרת אלפים צעדים מדי יום במשך שמונה שבועות. בתום המחקר, התברר שחל שיפור משמעותי ברמת הגלוקוז בדם ובערכי לחץ הדם של מרבית המשתתפות.  השיפור הושג ללא דיאטה מיוחדת או תוכנית ייחודית לירידה במשקל.
"הופתענו לטובה מההיענות הגבוהה של הנשים והמוכנות שלהן לשאת את מד הצעדים בכל פעם שיצאו להליכה", אמרה עורכת המחקר. לדבריה, הנשים נהנו מהצעידה ושאבו עידוד רב מהשיפור ההדרגתי שחל בכושר הגופני שלהן. רובן אף בחרו להמשיך לצעוד עשרת אלפים צעדים ביום גם לאחר סיום המחקר.

כמה צעדים אנחנו פוסעים בממוצע ביום?
 אנשים פוסעים 2,000 עד 3,000 צעדים בממוצע ביום שגרתי. לכן מי שרוצה לאמץ את המודל המומלץ, חייב להגדיל את מספר צעדיו ביום פי שלושה עד פי חמישה.
במשך ארבעת השבועות שקדמו למחקר, הנשים צעדו 4,972 צעדים בממוצע ביום ובמשך שמונת שבועות הבאים הן העלו את כמות הצעדים המצטברת ביום ל- 9213 צעדים בממוצע. אף אחת מהנשים לא היתה בדיאטה בתקופת המחקר. על ידי מד צעדים (פדומטר) ניתן לעקוב אחר ההתקדמות לקראת 10,000 הצעדים.

העובדה שהתכנית הובילה לירידה משמעותית גם בערכי לחץ דם של המשתתפות הפתיעה מעט את החוקרים. "הנחת המחקר היתה שיחולו שינויים חיוביים במדדי בריאות שונים, אך לא צפינו לירידה כה משמעותית בערכי לחץ הדם במנוחה אצל משתתפות המחקר".