תרגילים מנצחים עם גומיות התנגדות

משקולות, הליכונים, אופני כושר - כל אלו הם מכשירים נהדרים שאפשר להתאמן איתם, אבל בשביל אימון איכותי ומגוון אתם יכולים להיעזר בהרבה פחות מזה. גומיית התנגדות היא אביזר כושר בסיסי ויעיל שכל אחד יכול לרכוש ושאפשר לאחסן בכל מקום. יש לה הרבה מאוד יתרונות ואפשר לבצע באמצעותה עשרות תרגילים לחיזוק שרירים שונים בגוף. בואו נכיר את הסוגים השונים של גומיות התנגדות, נבין איך היא עובדת ומהם היתרונות שלה, כמובן עם המלצה לכמה תרגילים שאתם יכולים לעשות בעצמכם בבית.

 

סוגים שונים של גומיית התנגדות

רבים חושבים שגומיית התנגדות זה אביזר אחד כללי, אבל האמת שיש מגוון רחב של סוגי גומיות התנגדות ורצועות אימון. יש גומיות עם ובלי ידיות אחיזה, גומיות פתוחות וסגורות, גומיות דקות או עבות וכן הלאה. כמו כן, לכל גומייה יש צבע ייחודי המעיד על דרגת הקושי שלה, ובדרך כלל צבע בהיר מעיד על הדרגה הקלה ביותר וככל שהצבע כהה יותר היא תספק דרגת קושי גבוהה יותר. 

איך עובדת גומיית התנגדות?

גומיית התנגדות פועלת על ידי יצירת התנגדות חיצונית שהשרירים חייבים לעבוד כנגדה. ברגע שהגומייה נמתחת היא למעשה דורשת יותר מאמץ כדי להתרחב. ההתנגדות הזו עוזרת לחזק את השרירים, לשפר את הגמישות ולשפר את הסיבולת לב-ריאה. רצועות יכולות לשמש למגוון תרגילים עם רמות שונות של התנגדות בהתאם לעובי ולסוג שלהן, ולכן הן מתאימות לרמות שונות וסוגים שונים של אימון גופני.

היתרונות של גומיית התנגדות

  • אימון התנגדות באמצעות גומייה מביא לגירוי גבוה יותר של מערכת העצבים, ובעקבות כך לפעילות גבוהה יותר של השריר
  • אין צורך בחדר כושר. אפשר להתאמן עם גומיית התנגדות בכל מקום ובכל זמן ואפילו לא חייבים לצאת מהבית
  • העלות של גומיות היא נמוכה ואין כאן השקעה כלכלית גדולה
  • אפשר לעבוד איתה על כל חלקי הגוף ואפשר לבצע סטים שונים של תרגילים בהתאם לצורך
  • סוג אימון המתאים לכולם, נשים וגברים בכל גיל ובכל רמה של כושר גופני

איזה סוג תרגילים אפשר לבצע עם גומיית התנגדות

אפשר להשתמש בגומיות התנגדות למגוון רחב של תרגילים המכוונים לקבוצות שרירים שונות (כאן תוכלו לקרוא עוד על שרירים בגוף שכדאי להכיר). בין היתר אפשר לבצע אימוני כוח כמו סקוואטים ולחיצות חזה, תרגילי פלג גוף עליון ותרגילים לרגליים ולפלג הגוף התחתון. גומיות התנגדות הן גם שימושיות לתרגילים העובדים על שרירי הליבה, ויכולות לספק גם התנגדות עדינה לשיפור המתיחה וטווח התנועה.

האם תרגילים עם גומייה יכולים להוות כתחליף לחדר כושר?

גומיות התנגדות יכולות להיות אלטרנטיבה טובה לחלק מהאימונים בחדר כושר ומציעות כמה יתרונות, אך ייתכן שהן לא יחליפו לחלוטין את כל ההיבטים של האימונים בחדר הכושר. הן מספקות התנגדות יעילה לאימוני כוח, לשיפור טונוס השרירים, לגמישות ולסיבולת, והן ניידות וקלות מאוד לאחסון ונשיאה, ככה שהן מתאימות לאנשים הנמצאים הרבה בדרכים או למי שאין לו זמן להגיע לחדר הכושר. עם זאת, לגומיות התנגדות יש כמה מגבלות בהשוואה למכשירים בחדר הכושר. אחת המגבלות היא העובדה כי משקל ההתנגדות שהן מציעות יהיה נמוך יותר ממה שמשקולות במכשירי אימון יכולות להציע. כמו כן, תרגילים מסוימים הדורשים הרמה כבדה או מכשירי כושר ספציפיים, הם כאלו שקשה לדמות באמצעות גומיות בלבד. עבור מתאמנים רבים, בייחוד מתחילים או כאלו המתמקדים בכושר פונקציונלי, גומיות התנגדות בהחלט יכולות להספיק. עם זאת, עבור מפתחי גוף רציניים או כאלו עם מטרות אימון ספציפיות, עדיף אולי לשלב גם אימוני כושר קלאסיים. באותה נשימה צריך לזכור כי באמצעות אביזרי כושר ביתיים נוספים כמו מכשירי באלנס, ציוד קרוספיט ועוד, אפשר לייצר אימונים מקיפים שבזכותם לא תצטרכו לבקר הרבה (או בכלל) בחדר הכושר. 

תרגילים עם גומייה

הינה כמה מהתרגילים שאתם יכולים לעשות בעצמכם בבית עם גומייה בלבד:

סקווט

עמדו על הגומייה עם שתי הרגליים ואחזו את הידיות בגובה כתף כשהמרפקים נשארים מכופפים כל הזמן. התכופפו תוך הקפדה שהברכיים לא עוברות את החלק הקדמי של כף הרגל. שאפו אוויר בזמן הירידה והוציאו אותו כשאתם חוזרים למעלה.

כפיפת כתפיים

עגנו את רצועת ההתנגדות מתחת לרגל. החזיקו את הקצה השני ביד והרימו את הזרוע הישרה קדימה עד לגובה הכתפיים. התרגיל הזה מחזק את שרירי הכתף הקדמית.

כפיפת מרפק

עמדו על הרצועה והחזיקו את הקצוות שלה. כעת יש לכופף את המרפקים כדי להרים את הידיים לכיוון הכתפיים. תרגיל זה מכוון לחיזוק השריר הדו-ראשי.

פשיטת מרפקים

הרימו את הרצועה מעל הראש והחזיקו היטב בקצוות שלה. מכאן פושטים את המרפקים כלפי מטה, תוך יישור הזרועות. תרגיל מצוין שעוזר לחזק מאוד את התלת ראשי.

הרחקת זרועות

עמדו על הרצועה, החזיקו את הקצוות והושיטו את הידיים אחורה לכיוון הגב. זהו תרגיל המתמקד בשריר התלת ראשי ובשרירי הכתף האחוריים.

לסיכום

גומיות התנגדות הן אביזר כושר מצוין המתאים למי שמחפש אימונים ביתיים נוחים ויעילים, ואפשר לשלב אותן גם עם שגרת אימונים אחרת, למשל אימונים בחדר הכושר. כאן באתר אנרג'ים תוכלו למצוא מגוון של גומיות ורצועות אימון איכותיות במחירים מעולים ועוד הרבה מידע שיעזור לכם להגיע למקסימום ולהוציא מעצמכם יותר בכל אימון.